Izvor energije – zašto moramo jesti masti

Iako masti vrlo često izbjegavamo smatrajući ih nezdravima, one su neophodne u našoj prehrani. Naravno, važno je kakve masnoće unosite i koliko. Izbaciti ih potpuno velika je – greška. One su jedan od najvažnijih izvora energije potrebne za brojne procese u našem tijelu i njegovo funkcioniranje. Njihov manjak može dovesti do različitih poteškoća poput manjka energije, letargije i umora. Masti su također zaslužne za osjećaj sitosti i posljednje se razgrađuju.

Zasićene i nezasićene masti

Službeni kemijski naziv im je lipidi, a dijele se na zasićene i nezasićene. Zasićene su životinjskog porijekla, a nalazimo ih u mesu, žumanjcima, mlijeku, jogurtu, maslacu i drugim namirnicama. Nezasićene su biljnog porijekla, ali ih se može pronaći i u namirnicama životinjskog porijekla. Dijele se na mononezasićene i polinezasićene. Mononezasićene nalazimo u biljnim uljima i orašastim plodovima, a polinezasićene (omega-3 i omega-6) u ribi, jajima, lanenim sjemenkama, orasima i slično. 

Birajte vrijeme konzumacije

Osim izbora masti, važno je i koliko ih i kada konzumirate. Dnevna preporučena količina za odraslog čovjeka je 70 g dnevno, od čega bi najviše 20 g trebalo otpadati na zasićene. S obzirom na to da za njihovu pretvorbu u energiju treba nešto više vremena i kisika, ne preporučuje se konzumirati ih prije i tijekom tjelovježbe.

Najbolji izvori

Da biste u organizam unijeli više „dobrih“ (nezasićene), a manje „loših“ (zasićene), konzumirajte što više voća, povrća, orašastih plodova i plave ribe. Naime, nezasićene su zaslužne za čišćenje kolesterola s krvnih žila koji potom odvode u jetra gdje se pretvara u žuč i izlučuje iz organizma. Najbolji izvor masti su maslinovo ulje bogato mononezasićenim mastima, kokos koji uz masti sadrži i proteine i magnezij, orasi, avokado, maslac, losos.

Svinjska mast

U novije vrijeme sve se više govori i o dobrobitima svinjske masti koja je dugo vremena bila na listi nepoželjnih namirnica. No pomnijim proučavanjem njezinih sastojaka, uočilo se da sadrži 60 posto nezasićenih masti, a tek 40 posto zasićenih. Stoga nema razloga da ju ne uključite u pripremu namirnica kojima će dati poseban okus.