Čišćenje organizma – vodič za post na sirovim sokovima i smoothiejima

Detoksikacija je riječ koja je postala kao mantra svih koji se brinu o svojoj prehrani, zdravlju i vitalnosti. Iako se može činiti da je detoksikacija ili post trend novijeg datuma, zapravo je riječ o drevnom postupku čišćenja organizma. Detoksikacija je postupak eliminacije nakupljenih otrova i otpadnih tvari iz organizma. Komu je potrebna? Svima koji jedu industrijski prerađenu hranu, tretiranu kemikalijama, konzumiraju konzervirane namirnice te voće i povrće koje nije uzgojeno na ekološki način, kao i osobama koje piju alkoholna pića i puše cigarete.

Iako je i 24-satni post na sirovim sokovima dobar način da pomognete svom organizmu da se odmori od probavljanja hrane, izbaci toksine i barem malo se pročisti, preporučili bismo vam dulji period (na primjer, sedmodnevni post) prehrane koja se bazira samo na sokovima i smoothiejima. To je blaža verzija prehrane bazirane samo na hladno prešanim sokovima (i/ili čajevima). Smoothieji, naime, pružaju veći osjećaj sitosti za razliku od sokova jer u sebi sadrže cijelo voće i povrće (uključujući i koru) pa tako i vlakna nužna za zdrav probavni sustav.

Miksanje u blenderu razbija vlakna pa ih čini lako probavljivima i pomaže laganom otpuštanju hranjivih tvari u krvotok, bez naglog porasta šećera u krvi. Za pripremu sokova potreban vam je sokovnik koji ima funkciju hladnog prešanja, a za izradu smoothieja trebate imati dobar blender. Ako pak imate samo blender, podvrgnite se sedmodnevnom postu i konzumirajte samo smoothieje.

Sirovi svježi sokovi i smoothieji savršeni su napitci za naš organizam. Velika količina vode te važni hranjivi sastojci iz organske hrane opskrbljuju naše stanice. Enzimi, bjelančevine koje naš organizam dobiva s ovim napitcima, katalizatori su nebrojenih kemijskih reakcija u tijelu. No u ovim se napitcima nalazi i ono što znanstvenici tek počinju analizirati. Osim brojnih nutrijenata, sirovi sokovi su spremišta životne energije preuzete iz biljaka, koja blagotvorno utječe na ljudski organizam.

Pročišćujući post dobro je provesti u vrijeme kad imate najmanje obaveza pa je poželjno detoksicirati organizam u vrijeme godišnjeg odmora ili vikenda. No ako i idete na posao u dane posta, smanjite ostale obaveze na najmanju moguću mjeru. Procesu čišćenja i svom tijelu pomoći ćete tako što ćete mu priuštiti više odmora i sna te šetnju ili neke druge tjelesne aktivnosti na svježemu zraku. Osim sokova, možete piti običnu vodu (po mogućnosti izvorsku), i to koliko god želite.

Počnite s – namjerom. Kao u mnogim stvarima u životu, početak akcije leži u ideji i namjeri. Zbog naših ustaljenih programa i naučenih obrazaca ponašanja post nam može izgledati kao teža i zahtjevnija radnja. Zato je iznimno povoljno prije posta malo kontemplirati o toj ideji, zašto to činimo, što bismo željeli postići te osjetiti snažan poticaj i namjeru da ćemo to i učiniti. Tijekom dulje detoksikacije, u danima iskušenja dobro je prisjetiti se ove kontemplacije, svojih motiva i namjere. Možete na papir zapisati dan početka, sve dane između i posljednji dan, pa križati dane koji su prošli, zapisivati impresije, osjećaje, uvide i realizacije. Noć uoči početka detoksikacije nemojte večerati i što ranije otiđite (polu)gladni u krevet.

Jutro započnite pijenjem pola čaše tople vode s čajnom žličicom soli, po mogućnosti himalajskom ili čistom nerafiniranom prirodnom soli. U Indiji je od davnina poznata praksa ispijanja slane vode natašte. Iako se često ističe da je sol jedan od najvećih neprijatelja ljudskog organizma, sve je više mišljenja da ovakav način unosa soli doprinosi uravnoteženosti šećera u krvi, osnaživanju kostiju, regulaciji metabolizma, jačanju imuniteta i hormonalnog sustava te povoljnom utjecaju na proširene vene.

Za doručak pripremite 3 dl (može i više) zelenog smoothieja. Pod tim se podrazumijeva da su njegovi sastojci voće i listovi zelenog lisnatog povrća. Na primjer, smoothie od špinata i jabuke. Možete osmisliti i svoje kombinacije. Internet je pun zanimljivih recepata, a vi se prilagodite sezonskoj ponudi voća i povrća. Odaberite smoothieje s vodom, a ne s mlijekom ili mliječnim proizvodima.

Ako žudite za slatkim, katkada ubacite pokoju sušenu marelicu ili datulju iz ekološkog uzgoja. Banana je odličan odabir, osobito za početnike, a ublažit će okuse povrća, zapravo potpuno će dominirati u okusu smoothieja. Ako spravljate zeleni smoothie u proljeće, sjetite se potočarke, maslačka, mišjakinje, tucnja i biljaka koje sami možete pronaći u prirodi.

Nastojite svakih sat, sat i pol vremena u svoj organizam unijeti voće ili voće i povrće u tekućem obliku. Ako ste, na primjer, doručkovali svoj smoothie oko 8 sati, onda između 9 i 9,30 sati popijte jednu čašu istog napitka. U 10 – 11 h pripremite osvježavajući hladno prešani sok od sezonskog voća koje imate u hladnjaku. Dobar sokovnik od jedne veće kruške priuštit će vam čašu ukusnoga soka, a iznenadit će vas njegova slatkoća. Kombinirajte 2 – 3 vrste voća – naranče, grožđe, kivi, jabuke...

Između 12 i 13 sati popijte 2 dl smoothieja od cikle i mrkve. Nemojte pretjerivati s količinom cikle, iako je ona moćna u čišćenju bubrega i obnavljanju krvi. Veća količina cikle, naime, u početku bi mogla pojačati simptome detoksikacije, osobito ako ste se dulji niz godina hranili konvencionalno. Popodne nastavite piti čašu soka ili smoothieja svakih sat, sat i pol. Pokušajte nakon 18 sati prestati, a ako ne možete izdržati, pijte samo vodu.

Za izradu smoothieja u ovom postu dobro će vam doći začini poput cejlonskog cimeta koji čisti organizam i poboljšava slabiji probavni sustav. Dobro je poznato da đumbir (u prahu ili svježi) ima veliku sposobnost detoksikacije, ublažava nadutost, a pomaže i pri izbacivanju suvišne tekućine iz tijela. Začini, zapravo, dodatno pospješuju proces eliminacije toksina iz organizma.

Tijekom posta možete osjetiti neugodne simptome poput umora, pospanosti i glavobolje. Nešto ozbiljniji simptom mogla bi biti i kožna alergija. No nemojte se brinuti jer sve su to nuspojave čišćenja organizma. Priuštite si odmor i laganiji tempo života te osluškujte svoje tijelo. Ono što ćete zasigurno doživjeti, kad sokovi i smoothieji postanu dijelom vašeg dana, cijeli je niz pozitivnih efekata. Osjetit ćete da vas ti sirovi napitci razbuđuju i pružaju vam dug osjećaj budnosti. Razlog je u tome što su oni vrlo bogati esencijalnim mikronutrijentima koji djelotvorno obnavljaju vašu izgubljenu energiju. S vremenom, sve ćete dulje osjećati sitost.

Iako će jedno vrijeme vaši stari programi žudnje za hranom ili čak prejedanja i dalje djelovati, uporno konzumiranje svježih napitaka pružit će vašem organizmu obilje zdrave hrane za stanice i vaš će se um stišati. Nakon sedam dana ovog režima osjetit ćete lakoću, više energije i veću jasnoću razmišljanja. Vrlo vjerojatno će vam se promijeniti okusi pa će vam nekada omiljeni okusi i namirnice početi smetati. Nakon ovog tjedna nastavite s laganijom prehranom. Post možete ponavljati jednom mjesečno ili kad osjetite potrebu.

Jasna Bolanča