Top 5 morskih riba za ljeto

Iako bi se riba na našim tanjurima trebala naći barem jednom tjedno, to često nije slučaj. Zbog bogatstva brojnim vitaminima, mineralima, nezasićenim masnim kiselinama i drugim nutrijentima, riba je savršena namirnica za uravnotežen obrok. Zato vam donosimo inspiraciju koju smo pronašli u INTERSPAR ribarnici. Širok izbor morske i riječne ribe, kao i morskih plodova potaknut će vas da češće konzumirate ove vrijedne namirnice. Pred nama je dugo toplo ljeto i upravo zato odabrali smo top 5 ljetnih riba koje se moraju naći na vašem tanjuru. Brancin, orada, lignje, oslić i dagnje u sebi kriju bogatstvo nutrijenata, a kad otkrijete raskoš njihovih okusa, konzumirat ćete ih gotovo svakodnevno.

Brancin

Jedna od najcjenjenijih vrsta riba, brancin je prava nutritivna bomba. Ulazi u skupinu bijele ribe, a energetska vrijednost joj je savršena. U 100 grama sadrži otprilike 124 kalorije, 2,6 grama masti i 23,6 grama proteina. Obiluje i raznim vitaminima i mineralima te omega-3 masnim kiselinama. Od vitamina tu su oni skupine B (tiamin, riboflavin, B6, B9, niacin, B12, pantotenska kiselina) i vitamin A. Od minerala u brancinu se kriju željezo, kalij, cink, kalcij, fosfor, magnezij i selen. Mali udio masnoća, a velik omega-3 masnih kiselina, vitamina i minerala čine ga optimalnom namirnicom. Pripremati se može na mnogobrojne načine, od grillanja, prženja, na lešo, pečen s povrćem, u ribljoj juhi, mogućnosti su zaista bezgranične. Kao i kod svake ribe, kod kupnje obratite pozornost na nekoliko faktora koji će pokazati svježinu. Sjaj i bistrina očiju, čvrsto i vlažno tijelo, boja škrga, miris, čvrstoća, vlažnost i sjaj ljuske pokazatelji su svježine.

Orada

Orada se također smatra visoko cijenjenom vrstom ribe i nutritivnom bombom. 100 grama ove ribe sadrži otprilike 128 kalorija i brojne vitamine i minerale. Fosfor, selen, magnezij, kalij, kalcij, željezo i cink čine tek mali dio nutritivnog bogatstva. Tu su i vitamini skupine B, A i D. U 100 grama orade nalazi se i 4,8 grama masti i 21 gram
proteina.
Manji udio zasićenih masnih kiselina i kolesterola, a veći udio jednostruko i višestruko nezasićenih masnih kiselina, od koji su najvažnije omega-3, čine oradu odličnim izborom. Od vitamina je važno istaknuti bogatstvo vitaminom B12, a od minerala selen. Meso orade je sočno pa se može pripremati na razne načine.
Pržena, pečena na grillu, u pećnici, pirjana, kuhana, za koji god način se odlučite, nećete pogriješiti. Veći komadi orade mogu se i filetirati.

Lignje

Posebna ljetna poslastica svakako su lignje. Pripadaju skupini glavonožaca, a osim po bogatstvu nutrijentima, specifične su i po crnilu, koje je neizostavan sastojak brojnih jela dalmatinske gastronomije. Kalorijski su vrlo siromašne, ali zato obiluju proteinima, nezasićenim masnim kiselinama i brojnim vitaminima i mineralima od kojih treba izdvojiti vitamine skupine B, A i E, kalcij, selen, fosfor,  magnezij, željezo i druge. Svježinu lignji provjerit ćete pritiskom prstom, lignja mora promijeniti boju na mjestu dodira. Što se tiče načina pripreme, svakako su omiljene one sa žara i punjene, ali vrlo su popularne i pržene, na rižoto ili u brudetima. Crnilo je također dodatak brojnim jelima, a i ono je bogato raznim nutrijentima.

Oslić

Možda najpopularnija riba koja se vrlo često nalazi na našim tanjurima svakako je oslić. Najčešće ga kombiniramo prženog s krumpir salatom ili uz blitvu i krumpir. Volimo ga i na lešo ili s grilla. S obzirom na to da se lako čisti i prepun je nutrijenata, dobar je izbor za sve generacije. Sadrži malo masnoća pa ga slobodno možemo svrstati u dijetetske namirnice. 100 grama oslića sadrži oko 80 % vode, 17,2 grama bjelančevina, a odličan je izvor i brojnih vitamina i minerala. Vitamini skupine B i minerali kalij, fosfor i kalcij njegove su glavne prednosti.

Dagnje

Od školjkaša dagnje su zasigurno najpopularnije u našim kuhinjama. Uzme li se u obzir da se na našim jelovnicima nalaze već tisućama godina, njihova popularnost nimalo ne čudi. Zanimljivo je znati da postoje muške i ženske dagnje koje se razlikuju u boji. Meso dagnji izrazito je nutritivno bogato, 100 grama sadrži  oko 86 kalorija, 11,9 % proteina, 2,24 % masti i nešto ugljikohidrata. Odličan su izvor
željeza, selena i fosfora,
a sadrže i jod, natrij, kalij i kalcij. Od vitamina, tu su oni skupine B, A i C, a obiluju i omega-3 masnim kiselinama. Od pripreme su možda najpoznatije dagnje na buzaru, a nezaobilazan su sastojaka rižota, paella, gustih ribljih juha i slično.

 

* Sve informacije u članku su informativnog karaktera.